ברגע שדלת הגן נסגרת...

ברגע שדלת הגן נסגרת, וההורים יוצאים לדרכם, מתחיל לו יום חדש בגן. בבלוג זה אתן הצצה לעולם הזה. עולם של קונפליקטים, סודות, צחוקים, אינטימיות, צרחות, בכי, קסם והשתאות של גילוי ולימוד יחד עם מרכיבים נוספים שכמעט ולא מדוברים.
הבלוג מיועד להורים לילדים בגיל הגן, לגננות ונשות צוות וכל המתעניין.
חשוב לציין: הרשומות להלן לא כוללות אף פרט מהגן בו אני עובדת. אם נמצא דמיון- הרי שהוא מקרי בלבד.







יום שלישי, 22 בפברואר 2011

סייעות. חלק א'.

ראשית אני מנצלת את ההזדמנות להודות לכל הקוראים ששולחים מיילים מפרגנים. אני יודעת שלא תמיד אפשר להגיב בבלוג פה. זה כנראה קשור למערכת ההפעלה שבה משתמשים. אז מזמינה את מי שמעוניין- המייל שלי מופיע פה בבלוג איפשהו ואתן אותו שוב באופן רשמי: batsheva.codish@gmail.com אשמח לשמוע הערות, הארות, ביקורות, שאלות וכו'.

אחת השאלות שנשאלתי היא מדוע אני מקשרת את עניין הסייעות לגנים הפרטיים דווקא ובכלל מדוע אני לא אוהבת גנים פרטיים. כיוון שאני חיה את הנושא חשבתי שזה ברור אבל כמובן שזה לא מובן מאליו ולכן אני רוצה לייחד את הפוסט הזה לנושא הטעון כ"כ- סייעות בגן הילדים וההבדל בין סייעות בגן הפרטי לסייעות בגן העירוני.

מה זה סייעת?
תפקיד הסייעת הוא סיוע לגננת. פירושו להיות יד ימינה של הגננת, לעזור לה בעבודתה החינוכית מול הילדים, היא האחראית על תחום התזונה וההגיינה אצל הילדים ועל ניקיון, סדר והיגיינה בגן. בגנים פרטיים תהיה סייעת אחת לפחות שאחראית גם לבישול. הסייעת היא הפותחת את גן הילדים בבוקר והיא גם בד"כ הנועלת אותו בערב.
תפקיד הגננת הוא תפקיד חינוכי בלבד. באופן יבש- היא מופקדת על התחום ההתפתחותי- קוגנטיבי, התנהגותי ורגשי.
כדי להיות גננת צריכים ללמוד שלש שנים- לימודי פסיכולוגיה, התפתחות הילד, חשיבה יצירתית, מדע בגן הילדים, ספרות ילדים, הוראת הכתיבה והקריאה, חשבון בגן הילדים, תנועה, מוזיקה, בובנאות, חי וצומח בעונתו, מסורת יהודית, פילוסופיה של חינוך ועוד- כך לפחות בסמינר הקיבוצים- מוסד המאמין בהצמחת גננות כדמות מחנכת ומודל לחיקוי. אני מקווה שכך קורה גם בשאר המוסדות להכשרת גננות ומורות.
כדי להיות סייעת לא צריך ללמוד.

כדי להיות סייעת בגן הפרטי צריך להסכים לתנאי ההעסקה הבאים:
פתיחת הגן בעשרה לשבע בבוקר, נקיון הגן, קבלת הילדים בבוקר, העסקתם עד שמונה שאז מגיעה הגננת, הכנת ארוחת בוקר, עזרה לגננת במפגש הבוקר. הושבת הילדים, לקיחת ילד בוכה המפריע למפגש, עזרה לילדים בשירותים, ילד שזקוק למים שלו, לקפוץ למכולת להביא חלב, החלפת מכנסיים שנרטבו מפיפי או מבוץ, ילדים שמגיעים לגן עם טיטול מלא קקי וההורה מתנצל- אני ממהר לעבודה והוא הרגע עשה- ומשאיר את הילד בידי הסייעת ובורח. הרגעת הילדים, הגשת האוכל, פינוי האוכל, נקיון השולחנות, טאטוא, החלפת טיטולים או תחתונים, עזרה לגננת בעבודות היצירה, טאטוא, עזרה לילדים המתקשים בעבודות היצירה, טיאטוא, ניקיון החצר- לא דבר קטן- בימי החורף הקרים הסייעת תצא אל הבוקר הסגרירי ותתחיל לגרף את העלים שנשרו מהעץ, תפנה בוץ ממגלשות, תטאטא את המשטח הרטוב מלא בוץ ועלים, תנגב צעצועים ומכוניות ותייבש אותם אם חתול או כלב עשה את צרכיו בחצר- היא תפנה אותם, הסייעת המבשלת צריכה בנוסף להכין ארוחה חמה בצהריים- להפשיר בשר, לטגן שניצלים, לערבב אורז וכל אותו הזמן להיות זמינה לכל קריאת חרום- קחי את מורן לשירותים, תנגבי לדביר את הטוסיק, "בואי להיות רגע עם הילדים אני צריכה לבדוק משהו במחסן", כשהילדים בחצר הסייעות שוטפות את הגן, מכינות את המזרונים לשינת הילדים, מארגנות בלאגן שהגננת השאירה אחריה כשסיימה לעבוד עם הילדים, ניקיון השירותים כמה פעמים ביום וילדים קטנים יכולים לעשות בלאגן עצום בשירותים- בעיקר הם נוטים להשתין על הרצפה...כשהילדים ישנים צהריים, הגננת הולכת הביתה. בד"כ רוב הגננות מסיימות את העבודה שלהן באחת ורבע. יש כאלה שנשארות עד ארבע. הסייעת שוטפת כלים, שוטפת את איזורי הגן שלא הספיקה קודם לכן, שוטפת את בקבוקי הילדים, בודקת את מלאי הטיטולים והבגדים להחלפה. ו...נחה. לרוב בזמן שהסייעת תשב לנוח ולאכול את ארוחת הצהריים שלה, יתעורר הילד הראשון משנת הצהריים ואחריו לאט לאט גם שאר הילדים. בשעה הזאת הגננות לא נמצאות לרוב והסייעות מטפלות בילדים המתעוררים, מאכילות אותם, מארגנות אותם ומארגנים אותם למשחק חופשי עד בוא ההורים.  
 אמנם גם עבודת הגננת לא נגמרת אבל הגננת עובדת גם תוך שהיא יושבת עם הילדים, מספרת סיפורים, שרה שירים, בזמן שהילדים אוכלים הגננת חופשיה להכנת פעילויות היום שלה. ולפעמים- יושבת עם כוס קפה ומשגיחה על הילדים בנחת.
סייעות לא יכולות להראות בגן במנוחה. אם סייעת נחה- משהו לא עובד נכון בעיני מנהלת הגן והיא ממהרת לשאול אותה מה היא עושה. אם אין לה מה לעשות תמצא מייד מנהלת הגן תעסוקה- אולי תסדרי את המחסן? תבדקי בבקשה את החדר הקטן, תסדרי את מגירת חומרי היצירה, תבדקי שכל חלקי הפאזלים נמצאים בקופסא הנכונה...
יש כמה דברים שמרתיחים אותי ביותר ביחס מנהלת הגן לסייעות שלה. העובדה שסייעת לא יכולה לנוח, העובדה הבולטת לעין שמנהלת הגן יודעת שלסייעת אין הרבה ברירות לגבי מקורות פרנסה, העובדה שמנהלת הגן מצפה מכל סייעת להיות דמות חינוכית, לדעת להרגיע ילד בוכה, לדעת לדבר אל ההורים באופן מחמיא לגן ולעצמה- למנהלת הגן, הסייעת צריכה בעצם להיות מן גננת בהכשרתה בנוסף להיותה מנקה, טבחית ומטפלת, והשכר...שכר מינימום שבמינימום האפשרי. בגנים רבים יפוטרו הסייעות בסוף השנה כדי שלא יצברו ותק.
לא פלא שסייעות רבות עוזבות את מקום העבודה ונודדות בין גנים בחיפוש אחר גן שבו יש תנאים טובים יותר. אם בגן של ילדיכם נשארו אותן סייעות מתחילת השנה ועד סופה- כנראה שמשהו שם עובד טוב.
אבל גם בגן שבו הדברים יציבים, הסייעות בינן לבין עצמן או עם הגננות השכירות- יבטאו הרבה תסכול, ירכלו, ילכלכו והדברים שיתמרמרו עליהם, יהיו לא מחמיאים בלשון המעטה.

הכרתי סייעות בכל הגילאים. סבתות, נשים באמצע חייהן, נשים צעירות וגם נערות אחרי תיכון. הכרתי נערה לפני הצבא שעבדה בגן עד לאותו יום שבו התקשרה אמה וזעמה על מנהלת הגן: "לא יתכן שכל שבוע הבת שלי חוזרת חולה מהגן!" לקח למנהלת הגן כמה שניות להבין שהאמא המתלוננת היא לא אמא של ילדה מהגן אלא של הסייעת.

יש עוד הרבה כ"כ לומר עד שאחלק את הפוסט לכמה חלקים. אפרסם את החלק הזה ובהמשך אתאר את סוגי הסייעות, מעשים משונים ומזורים שקרו בהקשר של סייעות וגם- ארצה לספר על כמה סייעות מדהימות שהכרתי. אני רוצה גם לתאר את ההבדל בין סייעת בגן הפרטי לסייעת בגן עירוני. יש הבדל.

תגובה 1:

  1. האם הסייעת חייבת להיות בגן עד סוף היום או שהגננת יכולה להישאר לבד במקרה של בית פרטי וגן פרטי ולשחרר את הסייעות מוקדם יותר האם זה חוקי

    השבמחק