הקדמה- כשבתי האמצעית היתה בגן טרום-טרום חובה, נרשמתי ברשימה לשיחה עם הגננת. השיחה נקבעה לשמונה בערב, בלילה חורפי וגשום. חשבתי לעצמי שחשוב לי מספיק לשמוע על הבת שלי כדי לצאת בגשם ובחושך אל הגן.
כשהגעתי לגן הגננת הוציאה גליון נייר ועברה איתי על הישגי הילדה. הילדה היתה בת שלש וחצי ואלו הישגיה: היא יודעת לגזור די טוב, היא סופרת עד עשר אבל מדלגת על שבע, היא מציירת עיגול אבל לא כ"כ משולש...היא הראתה לי ציורים שלה והסבירה שרואים שהיא כבר מציירת עיגולים אבל כשביקשו ממנה לצייר ילדה לא כ"כ הלך לה, דפי עבודה שעשתה יחד איתה ומראים שהיא יודעת למרוח פלסטלינה על הקווים שהגננת ציירה.
הסתכלתי המומה אל הגננת- למה זה בכלל חשוב לי לדעת אם בת השלש שלי גוזרת או לא? ולגבי הספירה עד עשר- מה נותן לי המידע הזה? הרי אני יודעת איך היא סופרת או לא סופרת, ציורים שלה יש לי למכביר בבית...
מה שאני לא יודעת זה מי החברים שלה, איך היא מתמודדת עם תסכול בגן? מה היא אוהבת לעשות, באיזה מרכזים היא אוהבת לשחק? האם היא משתתפת במפגשים? האם יש איזה משהו שהיא אמרה או עשתה שאת- הגננת- ראית ויכולה לספר לי?
לא אמרתי לגננת כלום...הרשימה שלה היתה מאד מפורטת וראו שהיא ישבה עם הילדה וכתבה ובדקה ומיפתה. היא השקיעה והיא יושבת לבד בגן בלילה גשום ומחכה להורים...הודיתי לה והלכתי. הלכתי בתחושה שהיה מיותר.
ושוב כעבור כמה שנים, אותה אסיפת הורים בדיוק עם בת הזקונים שלי. גן טרום-טרום, הפעם הפגישה בשלש בצהריים, ואנו יושבות בחוץ בשמש כי בפנים עוד צהרון- ואותם טורים, אותם דפים, כמעט אותו דיווח. חוץ מזה שהקטנה ידעה לספור עד 20 כבר בגיל שלש וחצי והגננת טענה שהיא סופרת רק עד שש. כשהגננת ישבה איתה אחד על אחד הקטנה ספרה עד שש. והגננת מילאה בטבלה שלה- סופרת עד שש.
גם הפעם לא אמרתי כלום לגננת. אמנם שאלתי קצת וניסיתי לכוון לשמוע יותר אבל השעה היתה חמה ולגננת היו עוד הורים בתור- והיא גם ישבה ועבדה וראו שהשקיעה. אמרתי תודה רבה והלכתי. היה מיותר.
ההקדמה (הדי ארוכה) באה להגיד- לפעמים גננות הן גננות טובות ומשקיעות, עושות מהלב ומהנשמה ועדיין- מפספסות.
במקרה של אסיפות הורים שעובדות רק לפי מיפויים- הפספוס גדול מאד. למעשה מחטיא את המטרה לגמרי.
הסכם אופק חדש מחייב כל גננת ל2 אסיפות הורים פרטניות בשנה.
אחת בסביבות נובמבר- דצמבר ואחת לקראת סוף השנה.
כל גננת מנהלת את השיחות האלו כפי שהיא מאמינה. אני אימצתי את המודל של-
בסוף נובמר שיחת הורים פרטנית עם ההורים בלבד.
ביוני- שיחת הורים מסכמה להורים יחד עם הילד.
בנובמבר השיחה מיועדת לתת להורה תמונת מצב של ילדו בגן לאחר שלשה חודשים שהוא בגן.
בשלשת החודשים האלו הגננת כבר ראתה אותו מספיק בכל מיני אינטראקציות- חברתיות, ריגשיות, לימודיות, התפתחותיות, התנהגותיות- ויכולה לתת תמונה די רחבה על הילד. מהן נקודות החוזק שלו ועל מה כדאי לעבוד או לשים דגש. היא יכולה לראות כבר אם יש צורך בהתבוננות מקצועית של התפתחות הילד לצורך הפניה אפשרית לקלינאות תקשורת למשל או כל צורך התפתחותי אחר. השיחה נועדה גם לתת להורה במה פתוחה לשאול, לספר, לשתף- לא רק בנוגע לילד אלא גם בנוגע לתחושות של ההורה בנוגע לגן.
לקראת השיחות, כחודש לפני, אני לוקחת מחברת חדשה ובראש כל דף שם של ילד.
אני מחלקת את הדף לקטגוריות:
כללי, התנהגותי, רגשי, חברתי, קוגנטיבי (לימודי), התפתחותי.
במהלך היום אני צופה בילדים בלי לקחת לזה זמן מיוחד אבל עם הראש לכיוון הקטגוריות. בסופי יום אני פותחת וממלאה לפי מה שראיתי. משפטים קצרים ממש. ראשי פרקים.
לא עבור כל הילדים אני אכתוב אבל לאט לאט המחברת תתמלא במשפטים קצרים שהם תזכורת עבורי למה ראיתי.
בערבים, בזמני החופשי, בבית קפה בבוקר חופשי, אני יושבת וממלאה את הדפים האלו. עבורי זה חלק מהעבודה ובמקום להסתכל על זה כעל עול- אני מסתכלת על זה כעל כלי עזר. כאשר אני מפרטת על כל ילד לפי הקטגוריות- קל לי הרבה יותר להתנהל בגן כי הכל מסודר לי בראש.
כשמתקרב מועד פגישות ההורים אני מפרסמת להורים לוח לשיבוץ. ואז אני עוברת על הדפים ומסמנת במרקר מקומות שנשארו לי ריקים- למשל ילד מסויים שאני ממש לא זוכרת איך הוא מבחינה התפתחותית בקטע של מוטוריקה עדינה- לא זוכרת אם ראיתי אותו גוזר או כותב וקשה לי לדעת אם יש שם קושי...בכ"ז מדובר בתחילת השנה. כשאני ממרקרת מוטוריקה עדינה- אני בודקת כמה ילדים מירקרתי ולמחרת יוצרת קבוצה שאליה אני מזמינה את כל הילדים הללו- ולא בצורת מבחן או בדיקה אלא בצורת קבוצה עבודה- נותנת להם למשל דף שעליו ציירתי קווים ישרים, מפותלים, זיגזג- תלוי בגיל הילדים, נותנת להם מספריים ומסתכלת. מי לא יודע בכלל לאחוז, מי מצליח לגזור. וכך אני יודעת מה המצב בתחום הזה. בסוף היום מוסיפה במחברת את המידע שאספתי. משתדלת לא לכתוב לייד הילדים כי הם מסתקרנים...ובמקום מסויים הם מרגישים שהם במבחן.
אגב, ילד שלא יודע לאחוז מספריים או לגזור- בגן טרום-טרום חובה אין כאן מקום לדווח להורים. זאת לא משימה שילד בן שלש אמור לדעת. יש כאן מקום לקחת את המשימה הזאת- ללמד אותו לאחוז ולגזור עד לסוף השנה.
אגב דווקא ילד שכן יודע לאחוז ולגזור- יש כאן מקום לדווח להורים שלו- לשמח אותם. למה לא?
שיחת ההורים מתבצעת כך-
ראשית ניתן להורה מקום. לשתף, לספר איך הוא מרגיש את הילד מאז שנכנס לגן? האם הוא מרגיש שלילד שלו טוב? האם הוא כהורה מרגיש טוב בגן שלנו? האם יש לו שאלות? השגות? האם יש משהו שהוא רוצה לבקש?
לאחר שההורה דיבר- ואנו הקשבנו והתייחסנו בכבוד. נעבור למה שלנו יש לספר להורה.
ראשית נפתח בתיאור כללי של הילד ובתיאור זה נאמר אך ורק דברים חיוביים. התרגיל שאני עושה לקראת התיאור הזה- מעלה את הילד בדמיוני וחושבת על כל הדברים החמודים בו. ילד חייכן, חברותי, מקסים, שובב, אנרגטי, יצירתי- לכל ילד אפשר למצוא נקודות יפות.
ולאחר מכן עוברים לפי קטגוריות-
כדוגמא אתן את הקטגוריה ההתנהגותית:- איך הוא יושב במפגשים, איך הוא יושב בשולחן האוכל? איך הוא מתנהג במשחק החופשי, האם הוא שומר על גבולות גופו (מילים יפות לדבר על ילד שמרביץ, נושך וכו'), האם הוא מקבל מרות מבוגרים? גם כאן, חשוב לתת את החיובי לפני השלילי. ואם יש שלילי- לחשוב היטב איך אתן מתנסחות. למשל ילד שמפריע כל הזמן במפגשים- אפשר לומר- קשה לו קצת לשבת במפגש, לא תמיד הוא פנוי להקשבה. לומר זאת בחיוך, בהבנה ובאהבה. להחזיר להורים את הכדור- האם זה נשמע לכם מוכר? מתאים לילד שלכם? לפעמים הורים יחייכו ויודו שאכן לילד יש קוצים, לפעמים הם יהיו בהכחשה מוחלטת ולא יאמינו למשמע אוזניהם...בכל מקרה אתן דיווחתן. וזה מתועד. תוכלו לומר להורים- שמחה לשמוע שבבית זה לא כך, אולי אלו רק קשיים של תחילת השנה. נמשיך לעקוב ונעדכן. אל תתעקשו.
אם זה במצב ממש קשה של ילד שהורס מפגשים- שווה לשקול יחד עם ההורים אופציות חינוכיות- למשל "לילד ממש קשה לשבת לאורך זמן, הוא מאד אוהב להיות במרכז ולא תמיד מתאפשר לתת לו לדבר או לבחור תמיד בו, לכן רציתי לשתף אותך- מה דעתך שמידי פעם, כשאנו רואות שממש קשה לו במפגש, במקום לכעוס עליו או לתת לו הרגשה של מפריע, נאפשר לו לצאת קצת לחצר לביצוע משימה כלשהי? או אולי לשבת על שולחן לייד המפגש ולהרכיב פאזל?"
(למרות שילד שעד כדי כך קשה לו בגן- לרוב ניצור את השיחה עם ההורים במיוחד ולא כחלק משיחות ההורים השגרתיות)
בקצרה אתן כמה שאלות למיקוד בשאר הקטגוריות-
קוגנטיבית: האם הילד מבין מה נלמד במפגשים? האם הוא משתתף ויודע לענות לשאלות? האם הוא בעצמו שואל שאלות? האם יש לו ידע עולם תואם לגילו? (לפחות הבסיס- צבעים, צורות, חיות), האם הוא יודע לספור? למנות? האם הוא יודע לאחוז בספר? לדפדף?
התפתחותית: שפה, מובנות דיבור, תקשורת, מוטוריקה גסה ועדינה, מצב הגמילה (זהו תחום חשוב כיוון שפעמים רבות גננות הטרום-טרום יהיו הראשונות לזהות קושי והפניה מוקדמת למכון להתפתחות הילד משמעותית מאד. לא רוצה לכתוב יכולה להציל כי זה עלול להשמע דרמטי מידי אבל במובן מסויים זה כך. לעומת זאת הפניה שגויה שבה הרופא יגיד- הכל בסדר אצל הילד הזה. עוד לא עשתה שום נזק).
ריגשית: האם הילד שמח בגן? האם הוא נכנס למצבי רוח? האם הוא מרבה לבכות? האם הוא מתוסכל בקלות? איך הוא מגיב לשינויים? לכניסת אנשים זרים לגן?
חברתית: האם לילד יש חברים? האם הוא מסוגל להתחבר? אל הצוות? אל בני גילו? האם הוא מקובל או אולי דחוי? איך הוא מגיב כשמזמינים אותו לשחק? כשמעליבים אותו? בתחום החברתי כדאי להציע להורים מפגשי משחק אחר הצהריים. יש הורים שלא מודעים לאופציה הזאת או חושבים שהילדים צעירים מידי...כדאי להסביר להם על חשיבות של המפגש אחר הצהריים ועל הקשר בין מפגשים כאלה להמשך החברות למחרת בגן. אפשר גם להציע על חוגים ששמענו שילדים אחרים מהגן רשומים אליהם.
כמובן שבכל קטגוריה ניתן קודם את החוזקות של הילד בקטגוריה ואם אין שום דבר שלילי להגיד-אדרבא! לרוב הילדים יהיו לנו בעיקר דברים חיוביים לומר.
התפקיד שלנו לגדל ילדים בריאים בנפשם וברוחם. ילדי הטרום-טרום כל כך עדינים וגמישים ורגישים- התחומים האלו ממש נבנים אצלם והתפקיד שלנו כמחנכות וכמגדלות ליצור להם את המיכל הבטוח שיצמיח אותם חזקים ובטוחים.
ואת זה נוכל לעשות רק בשיתוף פעולה ופתיחות מלאה מול ההורים.
בטור הבא אספר על פגישות סיום שנה יחד עם הילדים ואתן רעיון יפה לביצוע הפגישה. אלו כמובן פגישות אחרות לגמרי.
גננת שרוצה לקבל דוגמא מלאה לדיווח מהסוג שתיארתי כאן (ללא פרטים מזהים כמובן) תשאיר לי מייל ואשלח לה.
כשהגעתי לגן הגננת הוציאה גליון נייר ועברה איתי על הישגי הילדה. הילדה היתה בת שלש וחצי ואלו הישגיה: היא יודעת לגזור די טוב, היא סופרת עד עשר אבל מדלגת על שבע, היא מציירת עיגול אבל לא כ"כ משולש...היא הראתה לי ציורים שלה והסבירה שרואים שהיא כבר מציירת עיגולים אבל כשביקשו ממנה לצייר ילדה לא כ"כ הלך לה, דפי עבודה שעשתה יחד איתה ומראים שהיא יודעת למרוח פלסטלינה על הקווים שהגננת ציירה.
הסתכלתי המומה אל הגננת- למה זה בכלל חשוב לי לדעת אם בת השלש שלי גוזרת או לא? ולגבי הספירה עד עשר- מה נותן לי המידע הזה? הרי אני יודעת איך היא סופרת או לא סופרת, ציורים שלה יש לי למכביר בבית...
מה שאני לא יודעת זה מי החברים שלה, איך היא מתמודדת עם תסכול בגן? מה היא אוהבת לעשות, באיזה מרכזים היא אוהבת לשחק? האם היא משתתפת במפגשים? האם יש איזה משהו שהיא אמרה או עשתה שאת- הגננת- ראית ויכולה לספר לי?
לא אמרתי לגננת כלום...הרשימה שלה היתה מאד מפורטת וראו שהיא ישבה עם הילדה וכתבה ובדקה ומיפתה. היא השקיעה והיא יושבת לבד בגן בלילה גשום ומחכה להורים...הודיתי לה והלכתי. הלכתי בתחושה שהיה מיותר.
ושוב כעבור כמה שנים, אותה אסיפת הורים בדיוק עם בת הזקונים שלי. גן טרום-טרום, הפעם הפגישה בשלש בצהריים, ואנו יושבות בחוץ בשמש כי בפנים עוד צהרון- ואותם טורים, אותם דפים, כמעט אותו דיווח. חוץ מזה שהקטנה ידעה לספור עד 20 כבר בגיל שלש וחצי והגננת טענה שהיא סופרת רק עד שש. כשהגננת ישבה איתה אחד על אחד הקטנה ספרה עד שש. והגננת מילאה בטבלה שלה- סופרת עד שש.
גם הפעם לא אמרתי כלום לגננת. אמנם שאלתי קצת וניסיתי לכוון לשמוע יותר אבל השעה היתה חמה ולגננת היו עוד הורים בתור- והיא גם ישבה ועבדה וראו שהשקיעה. אמרתי תודה רבה והלכתי. היה מיותר.
ההקדמה (הדי ארוכה) באה להגיד- לפעמים גננות הן גננות טובות ומשקיעות, עושות מהלב ומהנשמה ועדיין- מפספסות.
במקרה של אסיפות הורים שעובדות רק לפי מיפויים- הפספוס גדול מאד. למעשה מחטיא את המטרה לגמרי.
הסכם אופק חדש מחייב כל גננת ל2 אסיפות הורים פרטניות בשנה.
אחת בסביבות נובמבר- דצמבר ואחת לקראת סוף השנה.
כל גננת מנהלת את השיחות האלו כפי שהיא מאמינה. אני אימצתי את המודל של-
בסוף נובמר שיחת הורים פרטנית עם ההורים בלבד.
ביוני- שיחת הורים מסכמה להורים יחד עם הילד.
בנובמבר השיחה מיועדת לתת להורה תמונת מצב של ילדו בגן לאחר שלשה חודשים שהוא בגן.
בשלשת החודשים האלו הגננת כבר ראתה אותו מספיק בכל מיני אינטראקציות- חברתיות, ריגשיות, לימודיות, התפתחותיות, התנהגותיות- ויכולה לתת תמונה די רחבה על הילד. מהן נקודות החוזק שלו ועל מה כדאי לעבוד או לשים דגש. היא יכולה לראות כבר אם יש צורך בהתבוננות מקצועית של התפתחות הילד לצורך הפניה אפשרית לקלינאות תקשורת למשל או כל צורך התפתחותי אחר. השיחה נועדה גם לתת להורה במה פתוחה לשאול, לספר, לשתף- לא רק בנוגע לילד אלא גם בנוגע לתחושות של ההורה בנוגע לגן.
לקראת השיחות, כחודש לפני, אני לוקחת מחברת חדשה ובראש כל דף שם של ילד.
אני מחלקת את הדף לקטגוריות:
כללי, התנהגותי, רגשי, חברתי, קוגנטיבי (לימודי), התפתחותי.
במהלך היום אני צופה בילדים בלי לקחת לזה זמן מיוחד אבל עם הראש לכיוון הקטגוריות. בסופי יום אני פותחת וממלאה לפי מה שראיתי. משפטים קצרים ממש. ראשי פרקים.
לא עבור כל הילדים אני אכתוב אבל לאט לאט המחברת תתמלא במשפטים קצרים שהם תזכורת עבורי למה ראיתי.
בערבים, בזמני החופשי, בבית קפה בבוקר חופשי, אני יושבת וממלאה את הדפים האלו. עבורי זה חלק מהעבודה ובמקום להסתכל על זה כעל עול- אני מסתכלת על זה כעל כלי עזר. כאשר אני מפרטת על כל ילד לפי הקטגוריות- קל לי הרבה יותר להתנהל בגן כי הכל מסודר לי בראש.
כשמתקרב מועד פגישות ההורים אני מפרסמת להורים לוח לשיבוץ. ואז אני עוברת על הדפים ומסמנת במרקר מקומות שנשארו לי ריקים- למשל ילד מסויים שאני ממש לא זוכרת איך הוא מבחינה התפתחותית בקטע של מוטוריקה עדינה- לא זוכרת אם ראיתי אותו גוזר או כותב וקשה לי לדעת אם יש שם קושי...בכ"ז מדובר בתחילת השנה. כשאני ממרקרת מוטוריקה עדינה- אני בודקת כמה ילדים מירקרתי ולמחרת יוצרת קבוצה שאליה אני מזמינה את כל הילדים הללו- ולא בצורת מבחן או בדיקה אלא בצורת קבוצה עבודה- נותנת להם למשל דף שעליו ציירתי קווים ישרים, מפותלים, זיגזג- תלוי בגיל הילדים, נותנת להם מספריים ומסתכלת. מי לא יודע בכלל לאחוז, מי מצליח לגזור. וכך אני יודעת מה המצב בתחום הזה. בסוף היום מוסיפה במחברת את המידע שאספתי. משתדלת לא לכתוב לייד הילדים כי הם מסתקרנים...ובמקום מסויים הם מרגישים שהם במבחן.
אגב, ילד שלא יודע לאחוז מספריים או לגזור- בגן טרום-טרום חובה אין כאן מקום לדווח להורים. זאת לא משימה שילד בן שלש אמור לדעת. יש כאן מקום לקחת את המשימה הזאת- ללמד אותו לאחוז ולגזור עד לסוף השנה.
אגב דווקא ילד שכן יודע לאחוז ולגזור- יש כאן מקום לדווח להורים שלו- לשמח אותם. למה לא?
שיחת ההורים מתבצעת כך-
ראשית ניתן להורה מקום. לשתף, לספר איך הוא מרגיש את הילד מאז שנכנס לגן? האם הוא מרגיש שלילד שלו טוב? האם הוא כהורה מרגיש טוב בגן שלנו? האם יש לו שאלות? השגות? האם יש משהו שהוא רוצה לבקש?
לאחר שההורה דיבר- ואנו הקשבנו והתייחסנו בכבוד. נעבור למה שלנו יש לספר להורה.
ראשית נפתח בתיאור כללי של הילד ובתיאור זה נאמר אך ורק דברים חיוביים. התרגיל שאני עושה לקראת התיאור הזה- מעלה את הילד בדמיוני וחושבת על כל הדברים החמודים בו. ילד חייכן, חברותי, מקסים, שובב, אנרגטי, יצירתי- לכל ילד אפשר למצוא נקודות יפות.
ולאחר מכן עוברים לפי קטגוריות-
כדוגמא אתן את הקטגוריה ההתנהגותית:- איך הוא יושב במפגשים, איך הוא יושב בשולחן האוכל? איך הוא מתנהג במשחק החופשי, האם הוא שומר על גבולות גופו (מילים יפות לדבר על ילד שמרביץ, נושך וכו'), האם הוא מקבל מרות מבוגרים? גם כאן, חשוב לתת את החיובי לפני השלילי. ואם יש שלילי- לחשוב היטב איך אתן מתנסחות. למשל ילד שמפריע כל הזמן במפגשים- אפשר לומר- קשה לו קצת לשבת במפגש, לא תמיד הוא פנוי להקשבה. לומר זאת בחיוך, בהבנה ובאהבה. להחזיר להורים את הכדור- האם זה נשמע לכם מוכר? מתאים לילד שלכם? לפעמים הורים יחייכו ויודו שאכן לילד יש קוצים, לפעמים הם יהיו בהכחשה מוחלטת ולא יאמינו למשמע אוזניהם...בכל מקרה אתן דיווחתן. וזה מתועד. תוכלו לומר להורים- שמחה לשמוע שבבית זה לא כך, אולי אלו רק קשיים של תחילת השנה. נמשיך לעקוב ונעדכן. אל תתעקשו.
אם זה במצב ממש קשה של ילד שהורס מפגשים- שווה לשקול יחד עם ההורים אופציות חינוכיות- למשל "לילד ממש קשה לשבת לאורך זמן, הוא מאד אוהב להיות במרכז ולא תמיד מתאפשר לתת לו לדבר או לבחור תמיד בו, לכן רציתי לשתף אותך- מה דעתך שמידי פעם, כשאנו רואות שממש קשה לו במפגש, במקום לכעוס עליו או לתת לו הרגשה של מפריע, נאפשר לו לצאת קצת לחצר לביצוע משימה כלשהי? או אולי לשבת על שולחן לייד המפגש ולהרכיב פאזל?"
(למרות שילד שעד כדי כך קשה לו בגן- לרוב ניצור את השיחה עם ההורים במיוחד ולא כחלק משיחות ההורים השגרתיות)
בקצרה אתן כמה שאלות למיקוד בשאר הקטגוריות-
קוגנטיבית: האם הילד מבין מה נלמד במפגשים? האם הוא משתתף ויודע לענות לשאלות? האם הוא בעצמו שואל שאלות? האם יש לו ידע עולם תואם לגילו? (לפחות הבסיס- צבעים, צורות, חיות), האם הוא יודע לספור? למנות? האם הוא יודע לאחוז בספר? לדפדף?
התפתחותית: שפה, מובנות דיבור, תקשורת, מוטוריקה גסה ועדינה, מצב הגמילה (זהו תחום חשוב כיוון שפעמים רבות גננות הטרום-טרום יהיו הראשונות לזהות קושי והפניה מוקדמת למכון להתפתחות הילד משמעותית מאד. לא רוצה לכתוב יכולה להציל כי זה עלול להשמע דרמטי מידי אבל במובן מסויים זה כך. לעומת זאת הפניה שגויה שבה הרופא יגיד- הכל בסדר אצל הילד הזה. עוד לא עשתה שום נזק).
ריגשית: האם הילד שמח בגן? האם הוא נכנס למצבי רוח? האם הוא מרבה לבכות? האם הוא מתוסכל בקלות? איך הוא מגיב לשינויים? לכניסת אנשים זרים לגן?
חברתית: האם לילד יש חברים? האם הוא מסוגל להתחבר? אל הצוות? אל בני גילו? האם הוא מקובל או אולי דחוי? איך הוא מגיב כשמזמינים אותו לשחק? כשמעליבים אותו? בתחום החברתי כדאי להציע להורים מפגשי משחק אחר הצהריים. יש הורים שלא מודעים לאופציה הזאת או חושבים שהילדים צעירים מידי...כדאי להסביר להם על חשיבות של המפגש אחר הצהריים ועל הקשר בין מפגשים כאלה להמשך החברות למחרת בגן. אפשר גם להציע על חוגים ששמענו שילדים אחרים מהגן רשומים אליהם.
כמובן שבכל קטגוריה ניתן קודם את החוזקות של הילד בקטגוריה ואם אין שום דבר שלילי להגיד-אדרבא! לרוב הילדים יהיו לנו בעיקר דברים חיוביים לומר.
התפקיד שלנו לגדל ילדים בריאים בנפשם וברוחם. ילדי הטרום-טרום כל כך עדינים וגמישים ורגישים- התחומים האלו ממש נבנים אצלם והתפקיד שלנו כמחנכות וכמגדלות ליצור להם את המיכל הבטוח שיצמיח אותם חזקים ובטוחים.
ואת זה נוכל לעשות רק בשיתוף פעולה ופתיחות מלאה מול ההורים.
בטור הבא אספר על פגישות סיום שנה יחד עם הילדים ואתן רעיון יפה לביצוע הפגישה. אלו כמובן פגישות אחרות לגמרי.
גננת שרוצה לקבל דוגמא מלאה לדיווח מהסוג שתיארתי כאן (ללא פרטים מזהים כמובן) תשאיר לי מייל ואשלח לה.
היי אשמח לדוגמא שתשלח אליי במייל
השבמחקShiranariel5@gmail.com
שלחתי לך דוגמא לשתי שיחות הורים - ללא פרטים מזהים
מחקאשמח שתשלחי לי דוגמא.sharona360@gmail.com תודה רבה
מחקהיי, אשמח לקבל דוגמא לפגישות, תודה
מחקgalit.zion@gmail.com
אשמח גם daniel89891@walla.com
מחקתגובה זו הוסרה על ידי המחבר.
מחקהיי אפשר לקבל גם למייל?
מחקMor.farag@gmail.com
איזה כיף שמצאתי את הבלוג שלך. ממש מקסים
השבמחקאשמח לקבל דוגמא לדיווח
ritaso104@walla.co.il
היי כתיבה מצויינת ... אשמח לקבל גם את 2 הדוגמאות:
השבמחקMichalelias2003@gmail.com
תודה רבה. שלחתי לכן דוגמאות.
השבמחקאשמח לקבל למייל שלי ronit229@walla.co.il תודה רבה!!!!
השבמחקnidamichal@gmail.com
השבמחקאשמח לקבל דוגמאות. תודה
אהבתי מאוד את הגישה המכבדת והרואה את הילד כמכלול ואת החשיבות לשיתוף ההורים בכלל ההיבטים! אשמח לקבל דוגמאות! mayach30@gmail.com תודה רבה
השבמחקאהבתי את הגישה שלך.נתת לי הרבה נקודות למחשבה.אשמח לקבל דוגמאות נוספות.תודה רבה! rachelibin1990@gmail.com
השבמחקאהבתי את הגישה שלך.נתת לי הרבה נקודות למחשבה.אשמח לקבל דוגמאות נוספות.תודה רבה! rachelibin1990@gmail.com
השבמחקמעניין...חומר למחשבה.
השבמחקאשמח לקבל דוגמאות ב
Lilinca@yahoo.es
תודה
כתבת מקסים!!! אשמח לקבל דוגמא ולעשות שינוי orlycom5@gmail.com תודה
השבמחקשמחה לשמוע! שלחתי לכולכן
השבמחקמהמם. תודה רבה. אשמח גם לקבל דוגמא היותוזאת השנה הראשונה שאני העסוק בשיחות אישיות. yuliapetros@gmail.com
השבמחקתודה רבה מעניין מאוד . אשמח גם לדוגמה למייל meravboxster@gmail.com
השבמחקנהניתי לקרוא, תודה רבה על השיתוף.
השבמחקאשמח גם אני לקבל דוגמא:
oritorit12@gmail.com
היי אני ממש נהנת לקרוא את הבלוג שלך ולמדה ממנו רבות. אשמח לקבל דוגמאות portzi77@gmail.com
השבמחקsariteliz@gmail.com
השבמחקאשמח לקבל דוגמא במייל
אשמח גם.תודה רבה.
השבמחקGanaviv124@gmail.com
עירית,
השבמחקתודה רבה על הבלוג המעשיר והתורם כל כך.
אשמח לקבל את הדוגמאות למייל
iritvas@gmail.com
תודה רבה, אשמח לקבל דוגמא למייל liatksantini@gmail.com
השבמחקמידע חשוב מאוד תודה רבה
השבמחקאשמח לקבל דוגמאות gdlia_rihan@walla.co.il
אשמח לקבל
השבמחקganorly2012@gmail.com
תודה
היי, אשמח לקבל דוגמא למייל liatksantini@gmail.com
השבמחקבלוג מעולה!!!
השבמחקאשמח לדוגמא:
rivka7700@gmail.com
אשמח מאד לקבל דוגמא של דוח inna_buhshtab@walla.com
השבמחקאשמח מאד תודה,
השבמחקshirithindi@gmail.com
שלום. תודה רבה על המאמרים המקצועיים והמועילים! ממש מחכים ונפלא! ופותח המון חומר למחשבה!
השבמחקאשמח מאוד לקבל למייל את 2 הדוגמאות הנ"ל, ובכלל, אשמח לקבל עוד הרבה מאמרים וחומרי עזר נוספים. תודה רבה וגדולה!
Mdadon66@gmail.com
שלום. תודה רבה על המאמרים המקצועיים והמועילים! ממש מחכים ונפלא! ופותח המון חומר למחשבה!
השבמחקאשמח מאוד לקבל למייל את 2 הדוגמאות הנ"ל, ובכלל, אשמח לקבל עוד הרבה מאמרים וחומרי עזר נוספים. תודה רבה וגדולה!
Mdadon66@gmail.com
אשמח לדוגמא
השבמחקadishaferr@gmail.com
תודה רבה אהבתי מאוד. אשמח לדוגמאות במייל hadasush1985@gmail.com
מחקמקסים!!!! אשמח לקבל דוגמאות למייל efrat18ziv@gmail.com
מחקאשמח לקבל דוגמה iditdafadi@gmail.com נהנתי לקרוא את שכתבת גם אני בדרך הזו של חיזוק כוחות וגישה מכבדת תודה על השיתוף
השבמחקהיי
השבמחקמאוד אהבתי את מה שכתבת
אשמח לקבל דוגמה למייל
Keren_tzlil@walla.co.il. תודה מראש
בלוג מעולה!! לא הבנתי מדוע בטטח לא מדווחים על גזירה? אצלנו זה מופיע כחלק אינטגראלי מהמיפויים שעשינו... אשמח לקבל גם את הדוגמאות-תודה! Yeelarytz@gmail.com
השבמחקלדעתי אין ממש התנגדות לדיווח על גזירה אלא העובדה שהופכים את לעיקר
מחקבדיוק
מחקהיי
השבמחקאשמח לקבל את הדוגמאות
idke@walla.com
הי בת שבע אשמח לקבל למייל דוגמאות לשיחה
השבמחקirisim22@gmail.com
תודה רבה
אני אשמח Tom.yona@gmail.com
השבמחקכתבת נכון ומפורט!אוהבתאת הגישה! אשמח לדוגמאות במייל תודה רבה! Zipi8285@gmail.com
השבמחקשלום , אשמח לקבל דוגמאות לשיחה
השבמחקAlonabass5@gmail.com
תודה רבה
אשמח גם לקבל דוגמה למייל.
השבמחקתודה
Nofargali01@gmail.com
מקסים בלוג מקסים אשמח לקבל דוגמה למייל
השבמחקmeravkadosh1@gmail.com
מקסים
השבמחקאשמח לקבל ronitzaken@walla.com
מקסים!!!
השבמחקאשמח לקבל את הדוגמאות למייל:
7921648@gmail.com
אשמח לקבל דוגמא
השבמחקהמייל שלי
haanyzy@gmail.com
תודה רבה
נהנתי לקרוא אשמח לדוגמאות במייל כל הכבוד
השבמחקShanilotan6@gmail.com
היי כתיבה נהדרת! אשמח לקבל דוגמא למייל
השבמחקnoaw83@gmail.com
תודה
meytal_ezra@walla.com
השבמחקכתיבה מעולה!
אשמח לדוגמא
ממש העשרת !!!
השבמחקאשמח לקבל את הפירוט תודה !
היי, לא השארת מייל למשלוח...
מחקהמייל שלי
השבמחקShirani02020@walla.com
היי
השבמחקאשמח גם לקבל בבקשה דוגמאות למייל
hilasap@gmail.com
תודה רבה!
בת שבע יקרה שמי שני לוטן גננת ומדריכה במשרד החינוך. הבלוג שלך נפלא ואיכותי. כל הכבוד. אשמח לקבל דוגמאות לשיחות פרטניות עם הורים
השבמחקshanilotan6@gmail.com
אני משתדלת לשלוח לכל מי ששולחת מייל, אם פיספסתי מישהי, סליחה. שילחו לי שוב
השבמחקהי. אשמח גם לדוגמא.
השבמחקgilyadom@gmail.com
אודה לך אם תוכלי לשלוח לי את הדוגמאות shushgan@gmail.com
השבמחקשלום בת שבע
השבמחקאפשר בבקשה לקבל דוגמא למייל
linoyadika@gmail.com
היי בת שבע
מחקפוסט מעניין , מעשיר ומלמד (כמו כל הפוסטים שלך).
תודה על הפירוט וההשקעה :)
גם אני אשמח לקבל שיחה לדוגמה. תודה.
tahel-k@zahav.net.il
אשמח לקבל דוגמא
השבמחקsharonmo22@gmail.com
שלום בת שבע, אשמח מאוד לקבל דוגמא למייל ofrush21@gmail.com
השבמחקהיי תודה על המידע
השבמחקמעוניינת שתשלחי לי גם דוגמה.
hagar2401@gmail.com
הי מקווה שזה רלוונטי עדיין אשמח מאד שתשלחי לי
השבמחקilanit1515@gamil.com
אשמח לקבל אימייל דוגמא
השבמחקVivlolove@gmail.com
מחקמתחברת מאוד לגישה שלך, אשמח לקבל דוגמאות לכך.
השבמחקzivadi72@gmail.com
אשמח גם לקבל דוגמא למייל
השבמחקTehila0511@gmail.com
כתבת כל כך יפה. אשמח לקבל מימך מייל עם פרוט תוכן המפגשים.
השבמחקתודה
yifat1969@gmail.com
כתבת מקסים! אשמח שתשלחי לי דוגמא לשיחות סוף שנה הורה ילד netacohen25@gmail.com
השבמחקתודה
תודה רבה, המאמר הזה עזר לי מאוד, אשמח לדוגמא מלאה למייל:
השבמחקaezra110574@gmail.com
עליזה
היי אשמח לדוגמה בבקשה.
השבמחקMirit32@gmail.com
אשמח בבקשה לדוגמא..
השבמחקrivkamontif@gmail.com
מקסים, אשמח גם לדוגמא
השבמחקLiatlev6@gmail.com
גישה נהדרת.
השבמחקאשמח לחומרים במיילמ
אשמח לקבל דוגמאות של דיוח למייל 1975hagit@gmail.com
השבמחקשמחתמ לקרוא את הבלוג שלך
השבמחקrevitalh8@ gmail.com
היי מאוד היתרשמתי אשמח אם תשלחי לי דף הנחייה אל מול הורים בשיחות אישיות ועוד כל חומר בנושא .תודהה גלי חן
השבמחקאשמח לקבל דוגמאות של דוח גלי חן
מחקgali 94772 @ gmail .com
מחקהיי יקרה התרשמתי מאוד אשמח לקבל דוגמא ואו דוגמאות לדוחות שלך gali 94772@gmail.com
השבמחקהי, התחברתי מאוד לדברים שכתבת אשמח אם תשלחי לי דוגמא לדף סיכום לשיחות אישיות. תודה רבה dvorabar@gmail.com
השבמחקמאוד מעניין וחשוב אשמח לקבל דוגמא למייל shavit40@gmail.com
השבמחקנהנתי מאוד ממה שכתבת,גישה מועילה מאוד ואכן אני מיישמת לאחר ששיתפת. זה היה לעזר רב.אשמח לקבל דיווח מלא של שיחות אישיות מהסוג שתיארת
השבמחקהמייל שלי
meyrav77@gmail.com
נהנתי מאוד ממה שכתבת אודה לך אם תוכלי לשלוח לידיווח מלא תודה מראש
השבמחקDalia@ganaher.com
השבמחקהיי, יופי של בלוג!!
השבמחקאודה מאוד לקבלת הדיווח.
תודה רבה
nira.shaked1010@gmail.com
אלופה! אני כגננת מסכימה איתך על פגישות פרטניות עם ההורים אבל אצלי מאוד מתעקשים להשמיע ולספר על הילד ולכן מאפשרת שיחות תחילת שנה אמצע וסוף חשוב לשמוע אותם היכן התחנך ומה הציפיות שלהם.
השבמחקאשמח לכל שיחה מעניינת שלך עם הורים תודה ושנה טובה
היי אהבתי מאוד את הבלוג אשמח לקבל את הדוגמא לדיווח
השבמחקrshmilovich@gmail.com
נהניתי מאוד לקרא את המאמר מפורט ומוסבר יפה אשמח לקבל דוגמא למייל
השבמחקSigalit137@gmail.com
אשמח לקבל במייל babusha180@gmail.com
השבמחקאשמח לקבל בבקשה
השבמחקBathen1423@gmail.com
אשמח לדוגמא בבקשה!
השבמחקadishaferr@gmail.com
בבקשה!!!
מחקאשמח לשתי הדוגמאות בבקשה
השבמחקהי
השבמחקאשמח גם לקבל דוגמא.
תודה רבה
אשמח מאוד לקבל דוגמה במייל, תודה רבה!
השבמחקהמייל שלי Tal.elisha1107@gmail.com
השבמחקאשמח גם לקבל 1ganhartsit@gmail.com
השבמחקאשמח גם לקבל etizangi5@gmail.com
השבמחקשמחתי כל כך לקרוא את הבלוג. בדיוק במקום ובזמן.
השבמחקאשמח לקבל למייל דוגמא של טבלה למילוי או משהו נוסף שיכול לעזור.
livnat399@gmail.com
,usv
איזה כתיבה מקסימה, נותן השראה. אשמח לקבל למייל דוגמא:
השבמחקrivkybar@gmail.com
נהנתי לקרא את מה שכתבת וזה כ"כ נכון. תרם לי רבות ופתח חומר למחשבה.
מחקאשמח לקבל דוגמא של דיווח
תודה
הסבר מפורט ומנוסח בצורה יפה מאוד.
השבמחקאכן חומר למחשבה.
אשמח לדוגמא למפגשים הבאים.
Ronbenh@gmail.com
המון תודה
רונה
אשמח גם לדוגמא
השבמחקאשמח גם לדוגמא
השבמחקלמייל denamo313@gmail.com
תודה
Suzi3055@gmail.com
השבמחקאשמח ללדוגמא במייל
השבמחקגם אני אשמח לדוגמא במייל amarmichal1@gmail.com
השבמחקבוקר טוב. אשמח לקבל דוגמא במייל. cyraccah25@gmail.com
השבמחקאשמח תודה מראש
השבמחקShoshibenzi@gmail.com
היי אשמח לקבל דוגמא במייל
השבמחקmorancohen1994@gmail.com
הי אשמח לקבל דוגמא shavit40@gmai.com
השבמחקהי, אשמח לקבל דוגמא
השבמחקsharonmo22@gmail.com
היי אשמח בבקשה לקבל דוגמא
מחקhilacohen410@gmail.com
שלום, כתבתה מאד יפה ומדוייקת... אשמח לקבל דוגמא... תודה על השיתוף
השבמחקTanya13170@gmail.com
שלום, אשמח מאוד לקבל דוגמא
השבמחקתודה רבה
Shanim100@gmail.com
אשמח לקבל דוגמא לשיחות הורים. תודה רבה !
השבמחקjRachel7@gmail.com
אשמח לקבל דוגמא לשיחות הורים ,תודה.
השבמחקAdizarfati7@gmail.com
כתבת מקסים אשמח לדוגמא לשיחות הורים תודה רבה המייל שלי: benp995@walla.com
השבמחקכתבת מקסים אשמח לדוגמא לשיחות הורים תודה רבה המייל שלי ilanitaflalo@gmail.com
השבמחקשלום, אשמח לקבל דוגמא לשיחת עם הורים sharon.kno@gmail.com
השבמחקאשמח לקבל דוגמא למייל hodaya6890@gmail.com
השבמחקתודה רבה לך על התאור המפורט והמנומק עזרת לי מאוד ואשמח לקבל דוגמא!
השבמחקadishalev1901@gmail.com
כל כך נכון.. אשמח לקבל דוגמא למייל, talia395@gmail.com
השבמחקהיי את כל כך מדוייקת! אשמח לקבל דוגמא למייל Orithadar6318@gmail.com
השבמחקשלום, תודה על הכתיבה המפורטת, עושה לי סדר בראש.
השבמחקאשמח לקבל את הדוגמא למייל natali.sivik@gmail.com
תודה רבה
היי,מאוד אהבתי את הכתיבה שלך!
השבמחקאני אשמח לקבל דוגמא לאימייל
pinkasovitz@gmail.com
אשמח למייל לשיחה עם גננת לשיחות אמצע שנה בחינוך עיכוב התפתחות pnpn5891@gmail.com
השבמחקשלום, איזה כתיבה מקסימה, נותן השראה. אשמח לקבל למייל דוגמא:
השבמחקalona.kfarmasaryk@gmail.com
יישר כח.
השבמחקאשמח גם לקבל במייל.
yafit199910@gmail.com
אהבתי את הגישה
השבמחקאשמח לדוגמא במייל
sdini93@gmail.com
תודה רבה, עזר לי מאוד, אשמח לדף סיכום אמצא שנה
השבמחקYaelzonsh28@gmail.com
היי אשמח לדוגמא danida011@gmail.com
השבמחקהיי אשמח גם לדוגמא Miri702@Walla. Com
השבמחקאשמח גם לקבל בבקשה דוגמאות למייל dsudmi@gmail.com
השבמחקהי. אשמח מאוד לקבל דוגמא. תודה לך. כתבת מאוד יפה.
השבמחקMrbl4780@gmail.com
היי אשמח לקבל דוגמה תודה לך
השבמחקwalaa.alshaer@hitmail.com
היי אשמח מאוד לקבל דוגמה
השבמחקWalaa.alshaer@hotmail.com
אשמח לדוגמא yosefshiran3@gmail.com
השבמחקאשמח בבקשה לקבל את הדוגמא!
השבמחקidiiit123@gmail.com
אשמח לקבל במייל שלי דוגמאות לגיל הרך 1-2
השבמחקkawkab-egbareya@hotmail.co.uk
היי אפשר לקבל דוגמא saragershi@gmail.com
השבמחק